Aktivity školy » Školní družina » Říjen ve školní družině

Školní výlet

hrad Bouzov a Javoříčské jeskyně (59) ZOO Dvůr Králové a Kuks (387) IQ land Liberec (154) Kunětická Hora (25)

Celkem hlasů: 625

historie
regiony
časopis Kvasnice
čtení
tvorba žáků
matematika
žákovská
fotografie
pomůcky pro druháky
pomůcky pro třeťáky
pomůcky pro čtvrťáky
pomůcky pro páťáky
esf

NAVRCHOLU.cz

Smysly - používáme, abychom se "vyznali" ve světě a ochránili se před různými nebezpečími. Když pozorujeme, posloucháme, čicháme, ochutnáváme a dotýkáme se toho, co máme kolem sebe, odesíláme informace do mozku. Ten je vyhodnotí a zařídí, abychom rychle jednali. Mozek sbírá signály ze všech smyslových orgánů - očí, úst, jazyka, uší, nosu a prstů.

Smyslové vnímání je důležité zejména u malých dětí, svět kolem sebe poznávají především pomocí smyslů. Stačí pozorovat batolata, jak doslova "ochutnávají" věci kolem sebe, jak vkládáním předmětů do úst zjišťují, jaké vlastnosti dané předměty mají. Už docela malé dítě užívá různé předměty jako nástroje, zdokonaluje hmat, ovládá jemnou motoriku.
ZRAK - dvě třetiny informací přijímáme očima. Zrak je tedy velice důležitý smysl. Oči potřebují spolehlivou ochranu, obočí brání potu, aby stékal do očí. Oční víčka a řasy nejsou jen pro ozdobu, chrání oči před prachem. Slzy oko zvlhčují a pomáhají čistit. Jestli máme dobrý zrak jsme si vyzkušeli na magických obrázcích a při zapamatování předmětů.
SLUCH - všechny zvuky kolem zachycují naše uši. V dětství máme lepší sluch, je to ale jen dočasná přednost. S přibývajícím věkem se sluch vyrovnává. Dospělí lidé mají poměrně malý rozsah sluchu. Výkonností nás překoná taková kočka nebo pes. Velmi hlasité zvuky našemu sluchu škodí, pro sluch je nebezpečné poslouhat třeba i hlasitou hudbu. Jak je vyvinutý náš sluch jsme si prověřili určováním různých zvuků. Zkusili jsme si také odezírání ze rtů.
ČICH - náš nos dokáže být velice pohotový. Dává nám informece, zda něco voní nebo naopak nevábně páchne. Kromě toho, že taková čichová informace je nám buď příjemná nebo nepříjemná, jde i o významný nástroj varování. Čich nás upozorní například na kouř nebo závadné potraviny. Nos a chloupky v něm nám pomáhají zachycovat prach a nečistoty. Kromě schopnosti čichat nám nos umožňuje dýchat. Se závazanýma očima jsme si vzkoušeli náš čich a hádali jsme, co cítíme. Zjistili jsme, že co někomu připadá jako příjemné, někomu jinému páchne a naopak.
CHUŤ - funguje současně s čichem. Díky tomu můžeme vychutnávat jídlo a mít různé chutě. Naše chutě jsou opravdu různé, při ochutnávání jsme zjistili, co jednomu chutná, nemusí chutnat druhému.
HMAT - Pomocí hmatu můžeme určit, co je horké, studene, oblé, ostré, hladké, jemné, vlhké, suché.... Hmat je velice důležitý smysl, upozorňuje nás na předměty, které nejsou bezpečné. Díky hnatu můžele zažít i velmi příjemné pocity. Náš úkol byl jednoduchý, pomocí hmatu jsme určovali různé předměty.

Diskuse pro článek Říjen ve školní družině:

Přidat komentář:

Nick:

Text:

Uživatel:
Heslo:
Nemáte účet?